Marketing & Communicatie

Wij hebben 2019 goed benut om binnenstad Arnhem naar publiek toe te presenteren als gevarieerd, levendig en groen, een plek waar creatieve ondernemers en innovatieve culturele organisaties een veelzijdig aanbod aan winkels, horeca en podia bieden. Een plek om elkaar te ontmoeten en de stad te beleven.

StijgingBezoekers_Uitgelicht2

Of de groei in bezoekersaantallen aan de binnenstad en de gestegen waarderingscijfers van bezoekers direct te herleiden zijn naar effectieve informatievoorziening en promotieacties, is altijd de vraag. Maar dát het effect heeft om consequent en voortdurend het imago en beeldvorming van onze binnenstad positief te beïnvloeden willen we graag aannemen.

DrukkeWinkelstraat

Ons doel blijft ongewijzigd, namelijk het aantrekken van meer bezoekers, die langer blijven, meer spenderen en vaker terugkeren. Onze mediakanalen zijn ook in 2019 weer volop benut om aan deze algemene doelstelling bij te dragen richting de beoogde publieksgroepen, met name in Arnhem en de regio. Niet alleen inwoners, recreanten en verblijfsgasten maar juist ook de ondernemers en organisaties in de stad zelf. Wij hebben hen in 2019 veelvuldig betrokken, via ondernemersbijeenkomsten, nieuwsbrieven, Chainels, werkgroepen en natuurlijk persoonlijk. Zodat ook zij voortdurend ‘het verhaal’ meekrijgen en het zelf actief uitdragen, met trots en enthousiasme.

Onze website binnenstadarnhem.nl is in 2019 weer meer bekeken dan het jaar ervoor. Het aantal bezoeken steeg met 18% naar in totaal 209.512. Met name aan het begin van vakantieperioden zijn pieken te zien in bezoeken aan onze website. Ook het aantal paginaweergaven steeg in 2019 flink, met 25% naar 328.465. Dat is het totaal aantal bekeken pagina’s op onze website.

Meest bekeken webpagina’s in 2019:
1. Winkeltijden 30%
2. Winkelen 13%
3. Agenda (evenementen) 8%
4. Homepage 8%
5. Winter Arnhem 4%

De leeftijd van de websitebezoekers is gevarieerd en meer dan de helft (61%) is jonger dan 35 jaar. Verder is iets meer dan de helft man en wordt onze website vooral op smartphone bekeken (70%). Een veel kleinere groep bekijkt onze website op de computer of laptop (22%) of op tablet (8%). De gemiddelde websitebezoeker heeft vooral interesse in sport, wandelen en fietsen (8,5%). Deze inzichten nemen wij mee om in 2020 onze website door te ontwikkelen en te verbeteren.

De belangrijkste andere online media die wij in 2019 hebben benut zijn Facebook en in mindere mate Instagram, Twitter en LinkedIn. Voortdurend hebben wij berichten gedeeld en onze online community uitgebreid en de relatie versterkt. Dit heeft vooral succes gehad op Facebook. Het aantal volgers steeg met ruim 9% naar zo’n 12.000. Met name in perioden rond evenementen, zoals Airborne75 en Winter Arnhem laten onze Facebookstatistieken flinke pieken in bereik van publiek zien, die voor het overgrote deel positieve reacties geeft op berichten (positieve sentimenten). Naast berichten werden ook door ons gedeelde evenementen (Agenda) veelvuldig bekeken (meer dan 115.000).

Meest bekeken bericht: 28 februari – Plakken eerste WC sticker
Meest bekeken video: 21 september – Ontvangst Prins Charles door pipeband

FunshopgidsUitgelicht

In juni 2019 hebben wij de populaire Funshopgids Arnhem gepresenteerd. De samenwerking met de uitgever van deze gids verliep zeer prettig, mede waardoor deze editie ook echt als een coproductie voelt. Meer dan 80 ondernemers staan in de gids, die in een oplage van 50.000 is bezorgd bij alle deelnemers, hotels, VVV en musea in Arnhem en omgeving. Verder omvat de gids een aantal highlights van de binnenstad en beschrijvingen van ‘te zien en te doen’. De gids is ook online te bekijken. Toeristen, maar zeker ook de inwoners van de stad zelf, zijn via de Funshopgids uitgenodigd om Arnhem te herontdekken.

12.000

volgers hadden wij op Facebook in 2019

van de bezoekers op onze site kijkt op de pagina met openingstijden van de winkels.

209.512

keer werd onze website bezocht in 2019
TimeToMomo

In oktober 2019 verscheen er ook een andere gids, waar binnenstad Arnhem uitgebreid in wordt beschreven. De time to momo Arnhem is mogelijk gemaakt door Marketing Arnhem en gemeente Arnhem en wordt o.a. verkocht in 800 boekhandels in Nederland. Uiteraard hebben wij dit initiatief vanaf de zijlijn van harte aangemoedigd en waar nodig ondersteund. Via onze mediakanalen is de time to momo gids veelvuldig onder de aandacht gebracht bij ondernemers, inwoners en bezoekers, als onmisbaar voor een stedentrip naar Arnhem maar ook om de eigen stad te herontdekken.