Cultuur en evenementen

Wij hebben samen met diverse organisatoren, partners en gemeente in 2019 weer een intensief evenementenprogramma gerealiseerd. Grote evenementen als Koningsdag, Fashion & Design Festival Arnhem en de 75 jaar Airborne-herdenking kregen volop onze support en aandacht. Maar ook de ‘kleinere’ evenementen in de binnenstad werden door ons publicitair ondersteund en waar nodig gefaciliteerd.

Binnen onze werkgroep Cultuur en evenementen hebben wij samen met vertegenwoordigers uit de cultuursector en ondernemers besproken welke evenementen in de binnenstad mogelijkheden bieden om ‘aan te haken’ en te vertalen naar spin-off acties van winkels en horeca.

In september 2019 was het 75 jaar geleden dat Operation Market Garden en de Slag om Arnhem plaatsvonden. De jaarlijkse herdenking hebben wij dan ook extra groots aangepakt. Met naast de herdenkingsplechtigheden ook een uitgebreid cultureel programma met exposities, presentaties en voorstellingen, een indrukwekkende programmering van activiteiten en evenementen in de binnenstad en een passende en opvallende citydressing in stijl en kleuren van de geallieerde Airborne legeronderdelen, die bij de Slag om Arnhem betrokken waren. Wij hebben via landelijke media het cultureel aanbod in de binnenstad rond Airborne75 gepubliceerd.

airborne75_binnenstad_small

We hebben samen met ondernemers en gemeente een aantrekkelijke programmering gerealiseerd, dat een breed publiek aansprak maar ook recht deed aan de aspecten herdenken, beseffen en beleven. Door de breed gedragen uitvoering van Airborne75 in 2019 hebben wij er mede voor gezorgd dat tot ver na 75 jaar er jaarlijks in september van alles te doen en te zien is in de stad rond herdenken van de Slag en het respectvol vieren van vrijheid.

cs_arnhem_lights_small

Tijdens Arnhem Lights werd een week lang d.m.v. projecties en enorme LED schermen op en vanuit een aantal prominente gebouwen in de binnenstad videobeelden geprojecteerd, die het verhaal over de Slag om Arnhem toonden. De projecties waren voor het eerst te zien op vrijdagavond 13 september tijdens de Free Your Light Walk & Run, in samenwerking met Sportbedrijf Arnhem en Stichting Bridge-to-Bridge (hardloopwedstrijd). Arnhem Lights wordt een terugkerend evenement dat wij willen door ontwikkelen en naar verwachting jaarlijks vele duizenden bezoekers naar de binnenstad zal trekken.

Airborne75-580A1800-Chiel-Eijt---Thephotocrew.com_small

Bezoekers aan de binnenstad werden welkom geheten door cityhosts, die in gepaste Airborne-outfit informatie gaven over evenementen, activiteiten en locaties m.b.t. Airborne75. De cityhosts deelden programmafolders uit en zakjes met bloemzaden van de gele goudsbloem (Marigold) en rode klaproos (Poppy). Deze bloemen staan symbool voor burgers in oorlogstijd en voor oorlogsveteranen en gesneuvelde militairen.

Eusebius-by-night-Jan-Adelaar1_small

November en december stonden in het teken van traditie, gezelligheid, feestmaand en funshoppen in een sfeervolle binnenstad. Winter Arnhem werd aangekondigd tijdens ‘Eusebius by night’, waarbij in een bijzondere ambiance de verlichting van de Eusebiustoren werd ontstoken en de expositie in de kerk werd geopend.

Winter Arnhem hebben wij in 2019 voor het eerst uitbesteed aan een externe evenementenorganisatie, met een meerjaren-bijdrage van gemeente Arnhem. Deze constructie gaf een andere dynamiek en deels een andere invulling van de vorige edities van Winter Arnhem. De focus van de binnenstadsprogrammering lag op de december-weekenden, die thematisch werden ingevuld; funshoppen, Kerst, familie en winterspelen. Hoogtepunt was de Kerstmarkt op zondag 15 december met een record aantal bezoekers, de beroemde Coca-Cola truck en het landelijke bekende TV-programma Joris’ Kerstboom op het Jansplein.

Winter-Arnhem--Chiel-Eijt1_small

Op drukke plekken in de binnenstad stonden zeven Winter huisjes die in de weekenden o.a. de functie als informatievoorziening en gastheerschap vervulden, als locatie dienden voor muziek en divers entertainment en halteplaats voor de arrenslee. Tijdens Winter Arnhem hebben wij aandacht besteed aan duurzaamheid i.s.m. ArnhemAan. Publiek kon aankopen gratis laten thuis bezorgen, wat het fietsgebruik stimuleert, chocolademelk of glühwein drinken uit statiegeld-mokken van duurzaam eco-materiaal afval gescheiden deponeren in speciale papieren afvalbakken.

Airborne75-5R4A4158-Chiel-Eijt---Thephotocrew.com_small

Evenementen in de binnenstad zorgen voor meer aandacht, bezoekers en bestedingen. Ter illustratie: de Kerstmarkt in december heeft 100.000 bezoekers getrokken tussen 12 en 18u. Deze bezoekers besteden gemiddeld € 16 (bron: NBTC-NIPO, Kerstmarkten in Nederland). Vertaald naar onze situatie betekent dit een bedrag van € 1,6 miljoen aan bestedingen in onze binnenstad, op één dag!